szombat, 22 július 2017

Tejtermék helyettesítők 2.rész

 

Ki ne szeretné a krémes pudingokat és a lágy gyümölcsös joghurtokat? Ez utóbbi szinte az egészséges életmód egyik alapételévé nőtte ki magát az elmúlt évtizedben. Minden egészségtudatos édesanya joghurtot vesz gyermekének, minden fogyókúrázó hűtőjében is megtaláljuk, hiszen nassolásra és étkezés kiváltásra egyaránt alkalmasnak állította be a média ezt a tejterméket. Igen ám, de a hűtőpultok polcain sorakozó tejes finomságoknak több szépséghibájuk is akad.

Az első éppen fő komponensük az állati tej(ami tartalmazhat gyógyszer maradványokat és mindazt a vegyi anyagot, ami azokon a növényeken volt, amit az állat lelegelt), a második, hogy általában nagy mennyiségű fehér cukrot tartalmaznak, illetve egy általánosan előforduló probléma, hogy ízüket és színüket mesterséges színezékeknek és aromáknak köszönhetik.

 

Tej helyettesítők 3. Növényi sajtok

 

Ha valaki a tej bármelyik összetevőjére érzékeny, akkor ez a sajtnál többnyire fokozottan érvényes. Hiszen a sajt nem más, mint alapvetően az a szárazanyag, ami a tejben is van, a víz mellett. A tej kb. 90%-ban víz, a maradék anyagból készül a sajt. Leginkább a koncentrált mivolta, különösen a tejfehérjék és a sok telített zsír teszik nehezen emészthetővé a sajtot. Minden negatívum tehát, amit a tejtermékekről tudhatunk, sokak legnagyobb bánatára a sajtra még inkább igazak. A magyar tejipar 80-as évekbeli szlogenje, a „Tej: élet, erő, egészség” a modern természetgyógyász orvosok kutatásai szerint nem igazán érvényes már. Ez egyre több emberben tudatosul.

 Ezért is kell a tejtermékek kereskedelmében érdekelt vállalatoknak ma újabb kampány hadjáratba fogniuk. Hiába azonban a reklám, újabb és újabb betegségeknek a tejfogyasztással való összefüggésére derül fény.

 

Fogyasszunk joghurtot szójából!

 

Legyen akár egy forró nyári nap, vagy egy hideg téli este a Sojade különleges szója joghurtjait bármikor elővehetjük a hűtőből, hogy néhány perces gasztronómiai élvezethez jussunk. Ezek a krémes bio szója készítmények koleszterin és tejcukormentesek, koncentrált zsírsavakban szegények, azonban növényi fehérjében gazdagok. Laktóz-érzékenyeknek és vegetáriánusoknak kiváló alternatíva.

Sokan félnek, hogyha nem fogyasztanak elég állati fehérjét, akkor szervezetük legyengül, és teljesítőképességük romlik. Ez csupán egy tévhit, amire világbajnok sportolók is rácáfoltak számtalan esetben. Gondoljunk csak Carl Lewis olimpiai bajnok sprinterre, aki bevallási szerint akkor érte el legjobb eredményeit, amikor áttért a vegán életmódra. Megemlíthetjük Alexander Dargatz vegán testépítőt is, aki etikai, gazdasági, spirituális és egészségi okokból tért át a növényi étrendre.

 

Tejtermék helyettesítők 1.rész

 

Nagyon sokan szenvednek tej allergiában, legfeljebb még nem tudnak róla. Az állati tejeknek számos olyan alkotóeleme van, melyek az emberi szervezet számára nem emészthetők megfelelően. Legismertebbek a tejfehérje (kazein) és tejcukor (laktóz) problémák. Az állati tej fehérjéinek esetében, a természetgyógyász orvosok szerint nem csak a szervezet fokozott érzékenysége vagy allergiás immunreakciója lehet gond, hanem legfőképp az, hogy az állati tej túlzott mennyiségben tartalmaz fehérjéket, melyek emésztőrendszerünkben egy rothadásos folyamaton mennek keresztül és káros bomlástermékeik a szervezet legkülönbözőbb részeiben okozhatnak betegségeket.

Akár hosszú ideig tünetmentesen is. Magyarországi felmérések szerint ezerből egy ember tudja megfelelően feldolgozni a tejcukrot. Annak sokszor viszont a tej más alkotóelemével lehet problémája.

 

Sojade szója termékek, joghurtok

 

A tejtermék helyettesítők egyre nagyobb sikernek örvendenek. Az utóbbi években sokaknál diagnosztizáltak tejallergiát, és egyre többen ismerték fel, hogy az állati tejtermékek nem megfelelőek az emberi szervezet számára.Az állati tejeknek több olyan alkotóeleme van, melyek szervezetünk számára nem emészthetők vagy legalábbis tökéletlenül emésztődnek.

 

Legismertebbek a tejfehérje (kazein) és tejcukor (laktóz) problémák. Felmérések szerint ezerből egy ember tudja megfelelően feldolgozni a tejcukrot. Ez nem csoda, hiszen a tej ivás nem egy természetes szokás. Az emberen kívül nincs még egy olyan emlős faj, amely természetes körülmény között kis kora után fogyasztana tejet, különösképp nem egy másik faj tejét! Azok akik meghozzák a döntést, hogy a növényi tejhelyettesítőkre váltják le a sajtot, joghurtot, tejet, ma már könnyedén megtehetik!

 

A szója eredete

 

A vegetáriánus, vegán konyha egyik fő alapanyaga a szója, mely alkalmas a hús, sajt és egyéb tejtermékek pótlására. Mára a laktózérzékenyek és a tisztán növényi étrenden élők is felfedezték maguknak ezt az értékes növényt és a belőle készített termékeket. Honnan ered? Hogyan történik felhasználása? Miért és hogyan érdemes fogyasztani? Ebből szeretnénk ízelítőt adni.

 

A szójabab (Glycine max) egy Kelet-Ázsiában honos, széles körben termesztett hüvelyes zöldségnövény. Kínában már több mint 4000 éve használják takarmányozásra és emberi fogyasztásra. Európában a 18.században kezdett meghonosodni ez a babféle, amelynek felhasználása igen változatos. A magokból értékes étkezési olajat sajtolnak, illetve lisztet készítenek. Szójababból pelyhet és a darált hús kiváltására alkalmas szójagranulátumot is állítanak elő.

 

A növényi tejek teljes értékű tejhelyettesítők. A növényi tejszínek általában édesítőszer hozzáadása nélkül készült, sűrű növényi krémek.  A Sojade bio szója dresszing kiválóan alkalmazható főzőtejszín helyettesítésére. Koleszterinmentes, növényi fehérjében gazdag alternatíva.

A Sojade bio szója joghurtjai nem tartalmaznak mesterséges összetevőket. A növényi joghurt zsírtartalma könnyebben emészthető, mint annak állati megfelelője, és élettanilag nagyon kedvező hatású bifidus és acidophilus baktérium kultúrákat tartalmaz.

Az ízek terén sem okoznak csalódást a Sojade joghurtok. Válogathatunk az ananászos, barackos-guavás, banános, epres, fekete ribizlis-vörösáfonyás, bodza-őszibarackos, málna-maracujás, mangós-barackos,szilvás, vaníliás, citromos, zöldalma-gránátalmás verziók közül. De nem csak gyümölcsös, natúr változatban is kapható sojade joghurt, ami ízvilágában félúton van a tejföl és a joghurt között, viszont eredetileg tejfölös receptekhez kiválóan alkalmazható.